Sunday 23 August 2015

Budak Sakit Perut Disangka Usus Tersumbat, Lihat Apa Yang Doktor Ini Temui Semasa Pembedahan Amat Mengejutkan!


BANDUNG - Kanak-kanak berusia 11 tahun warga Kecamatan Cipongkor, Bandung Barat, kini terlantar di Rumah Sakit Cibabat, Cimahi, Jawa Barat. Dia harus menjalani pemeriksaan setelah doktor menemukan lebih dari dua kilogram cacing dari perutnya.

Sebelum dibawa ke klinik,  kanak-kanak ini merasakan sakit perut dan amat sangat  dan sukar untuk membuang air besar. Berbagai ubat diberikan kepadanya tapi tak juga beransur pulih. Akhirnya pembedahan terpaksa dilakukan

Semasa dalam pembedahan doktor meyangkakan usus kanak-kanak tersebut tersumbat.Namun sangkaan itu merosot apabila doktor tersebut telah mendapati banyak cacing yang ditemui dalam perut pesakitnya.

Bahkan cacing tersebut semakin membiak dengan banyak dalam perut kanak-kanak tersebut. Menurut kedua ibubapanya anaknya  sudah lama menahan kesakitan adakalanya ketika batuk cacing terkeluar dari mulutnya.

Namun, kedua ibubapanya  tidak menyangka cacing di perut anak mereka sebegitu banyak.

"Pernah dulu diberi ubat cacing,Namun setelah memakannya ketika itu juga ketika itu juga cacing keluar dari mulutnya melalui muntah," jelas Dadang Yusuf, ayah si bocah.

Doktor yang menangani kes ini menyatakan, cacing yang berada dalam perut kanak-kank  ini sudah membiak dalam jangka waktu lama. Ini diduga kuat karana pola hidup dan situasi  yang tidak sihat serta asupan gizi yang kurang.

"Jenis cacing astarit, mengganggu juga," jelas Rd Didit B.S, dokter bedah RS Cibabat.

Menurut doktor lagi, walaupun cacing sudah begitu banyak dikeluarkan, namun di badan kanak-kanak ini masih mempunyai saki-baki cacing dan telurnya.Jadi Beliau perlu makan ubat yang diberikan sehingga habis.

Moral: Awasi pemakanan anak2 anda jika xnak jadi mcm ni.. ngerii!!






No comments:

Post a Comment